Det är mottagaren av godset som ska anmärka och notera skada. Mottagaren ska alltid göra chauffören uppmärksam på eventuella avvikelser och få detta noterat på fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens. Som ägare av godset är det alltid du som ska framställa och styrka ditt krav. Hantera alltid en reklamation omgående och skicka in din reklamation så fort du har alla underlag som ska styrka kravet. Handläggningstiden går snabbare desto mer underlag du skickar med.
När JATA Cargo har fått alla underlag startar vi att handlägga ärendet omgående.
Enligt gällande transporträttsliga lagar kan ersättningen i vissa fall komma att begränsas.
För inrikes transporter är ersättningen begränsad till 150 sek/kg dvs. den totala ersättningen för gods som har en vikt på 10 kg är sek 1500. För vägtransport inom Europa är ersättningen begränsad till 8,33 SDR vilket motsvarar ca sek 80-90:-/kg, vid flygtransporter ca sek 220:-/kg och vid sjötransporter 8900:-/kolli eller 20:-/kg. Utöver detta är transportören inte ersättningsskyldig vid t.ex. undermåligt emballage och force majeure. Ersättning vid saknat gods utgår efter 60 dagar.